Overslaan naar content

WFM

Stel je eens voor: na lang wikken en wegen heb je dan toch eindelijk besloten een nieuwe smartphone aan te schaffen. Na het vergelijken van verschillende websites kies je de beste optie uit en je besluit dan eindelijk te gaan bestellen. Binnen een week ligt je gloednieuwe telefoon bij je op de deurmat, maar zodra je de verpakking opent blijkt de telefoon al kapot te zijn!

Gefrustreerd en ongeduldig toets je het nummer van de klantenservice van de website waar je besteld hebt in, waar je in een lange wachtrij terecht komt. Na enkele minuten te hebben gewacht zonder gehoor te krijgen, hang je dan toch maar op. Een uur later het nog eens proberen levert evenmin resultaat op. Als laatste poging besluit je een mailtje naar de klantenservice te sturen, maar in je hoofd heb je al besloten: hier ga je nooit meer bestellen.

 Het belang van klantcontact

Het voorbeeld hierboven komt waarschijnlijk niemand onbekend voor. Eigenlijk is dat heel vreemd: goed en prettig contact met de klant is essentieel voor positieve klantrelaties. Dat vinden wij bij SmartCenter ook. Daarom zet SmartCenter in op de juiste mensen, op de juiste plek, op het juiste moment. Dit doen we door middel van de analyse van datasets, rapportages en voorspellingen die ons helpen om zo het klantcontact te optimaliseren.

Klinkt allemaal heel mooi natuurlijk, maar misschien ook nog een beetje vaag. Om je een concreter beeld te geven van hoe we dat als WFM’ers doen bij SmartCenter, gebruiken we de volgende cyclus:

You’ll be right at the heart of major projects, working with teams of passionate people and helping us to create the next awesome thing.

Mark Doe CEO at ACME

Aangezien het een cyclus is, is er geen sprake van een duidelijk begin- of eindpunt. Om de cyclus toch wat te verduidelijken zullen we starten met het meest concrete voorbeeld van WFM naar abstractere voorbeelden:

  • Traffic management. Dit is waar jij, als WFM’er, fysiek op de werkvloer het klantcontact zoveel mogelijk gaat proberen te optimaliseren. Je houdt je bezig met het dagelijkse reilen en zeilen op een afdeling voor klantcontact. Hoe lang moeten mensen in de wacht staan? Zijn er genoeg agents aanwezig om iedereen te helpen? Hoe wordt de dag ingericht zodat altijd iemand beschikbaar is om de klant te helpen?

  • Rapportage en analyse. Op basis van wat jij ziet gebeuren en vaststelt op de werkvloer, maak je een rapport. Je analyseert de data die je hebt verkregen en zit er daarom altijd bovenop als er alarmerende signalen zijn, die invloed kunnen hebben op de kwaliteit van service.

  • Forecasting. Iedere dag wordt data verzameld. Uiteindelijk resulteert dit in een grote set data van over een langere periode, waarin duidelijk trends te zien vallen. Als WFM’er ga jij aan de slag om deze datasets en trends te duiden, om vervolgens een zo accuraat mogelijke voorspelling te doen voor over een langere periode. Wanneer zullen er duidelijke pieken te zien zijn in het komende jaar? Wanneer is het juist extreem rustig?

  • Capaciteitsplanning. Op basis van de voorspelling die gemaakt is, kan je gaan bepalen hoeveel mensen daadwerkelijk nodig zijn om deze pieken en dalen in (werk)druk aan te kunnen. Zoals al eerder gezegd: de juiste mensen, op de juiste plek, op het juiste moment. Jij zorgt bijvoorbeeld dat als de drukte toeneemt over een half jaar, dat er tegen die tijd genoeg mensen zijn aangenomen zodat niemand overbelast raakt.

  • Roostering. Nu is de cirkel weer bijna rond. Je hebt op basis van analyses en voorspellingen bepaald hoeveel mensen je nodig hebt en hoe je dat gaat bereiken. Nu is het alleen zorg dat iedereen zijn gewenste hoeveelheid uren kan werken, dat niemand onder te hoge druk hoeft te werken en dat specifieke wensen of verlofaanvragen verwerkt worden.

Your WFM journey starts here

Annemeike vertelt haar verhaal!